soft kitty warm kitty little ball of fur, happy kitty, sleepy kitty purr purr purr

katter spinner ju som bekant när de njuter, känner sig trygga och lugna, i stort sett; när de gosar och blir klappade, det känns som ganska allmän kännedom, men däremot kanske det ska till en riktig kattälskare eller i vart fall kattägare (de två brukar dock nästintill ALLTID gå hand i hand) för att veta att katter även spinner när de är rädda eller oroliga, som en sorts hemmagjort motgift mot rädslan. katterna spinner alltså när de är trygga och när de är rädda så tillverkar de samma känsla, samma uttryck inom sig för att försöka bygga en känsla av lugn. det är helt fantastiskt. jag önskar att vi människor kunde göra så låg jag nyss och tänkte när jag låg och vred och vände på mig och inte kunde sova. Men så kom jag på en sak; enligt vänners utsago (och ja egentligen min egen vetskap också, tillskansad i det där tillståndet när man somnar till och vaknar om vartannat) så kan jag stöna/jämra mig i sömnen, men mer som ett nöjt läte liksom. Och givetvis har detta beteende gett upphov till både ett och annat skämt om huruvida jag drömmer grafiska sexdrömmar osv, jag har dock alltid hävdat att dessa drömmar uppkommer relativt sällan, särskilt i förhållande till att jag nästan alltid gör dessa läten i sömnen. På sistonde har det ju blivit uppenbart att min sömn för det mesta är annat än rofylld, den är fylld av stressande aviga drömmar, känns som att jag vaknar hit och dit och käken är ihopbiten, min sömn är alltdå helt enkelt förknippad med mer stress än vad den borde. KAN det vara så att mina sk. stön är människovarianten till katternas spinnande vid rädsla?

vem vet. kanske är det. kanske är det inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0