Margot at the wedding

Jag och Isa såg underbara Margot at the wedding av Noah Baumbach i afton, han har tidigare gjort lika underbara The Squid and the Whale som dock inte alls liknar den här, den är mer tragikomisk, den här var mest bara tragisk. En riktigt engagerande och oroväckande skildring av familybonds gone wrong! I centrum står Margot, mästerligt spelad av Nicole Kidman och hennes syster Pauline (Jennifer Jason Leigh) som just ska gifta sig med slackern Malcolm (Jack Black). Margot tar med sig sin brådmogna son till systerns bröllop och det är redan under resan dit (under filmens första minuter) helt uppenbart att syskonparet tidigare haft sina duster. Margot anländer och det blir ett ansträngt välkomnande och efter det är det bara en långsam väg mot ett totalt sammanbrott. Det är en lågmäld film, som litar på att tittaren själv tar sitt ansvar och fyller i luckorna som bildas, innehar man inte tillräckligt stort vetande kring människor och deras beteenden/EQ/intelligens faller man lätt i en av luckorna och sitter sedan där som en fiskmås och piper fram dumma kommentarer och frågor som man postar på imdb:s discussionboard för filmen. Som tur var är jag inte en av dem och jag verkligen älskade Baumbachs lysande porträtt av en sönderfallande familj, en syskonrelation som ruttnat i åratal och en mycket destruktiv mor/son-relation. ALLA skådespelare var enastående bra och jag misstänker att Baumbach har ett stort finger med i spelet då han enligt utsago är en utmärkt personregissör, han arbetar här precis som i tidigare nämnda Squid and the Whale med lite yngre förmågor och Zane Pais som spelar Margots pre-pubertala, bekräftelsesökande och kärlekstörstande son är klockren! Även Jack Black överraskar stort i sin första riktigt "seriösa" roll, iaf vad jag sett, och det visar sig att han är minst lika älskvärd som deprimerad och tystlåten slacker som goofball. Nä.. den här filmen gillade jag skarpt och jag rekommenderar den till alla med hjärna. och hjärta.



genius at work!


Sen såg vi Batman returns. den ägde också. pingvinen. haha. och apan och allt. nä härligt. orkar inte skriva mer om den men den e ju mysig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0