en bokenkät funnen på bokhora.se

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
På ett paradoxalt sätt var nog den värsta också en av de bästa; Blonde av Joyce Carol Oates. Den boken är så otroligt bra på alla sätt och vis men den är så otroligt lång, och det borde ju vara något positivt eftersom exakt hela boken är galet bra, men jag minns att det låg en oerhörd frustration i att liksom aldrig få avsluta mästerverket, jag läste och läste och läste men det tog liksom aldrig slut. minns det hela som ganska förvirrande och traumatiskt..!

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Otroligt svår fråga. Jag hade en period för några år sedan när jag blev något så otroligt påverkad av ett gäng böcker, på det sättet att jag omsatte böckerna i livsfilosofi, bland annat 'Alkemisten' av Paulo Coelho och 'Paradisets Barn' av Marianne Fredriksson. Detta är kanske inte något jag är så stolt över idag, men då var jag ung och naiv och mådde bra av de böckerna. Jag tror nog att den bok som påverkat mig mest än fram till dagens datum är en av mina favoritböcker; 'Den store Gatsby' av Fitzgerald. Den grundlade nog min kärlek till litteratur som jag känner den idag. Har alltid älskat att läsa och har läst mkt i perioder men 'Den store Gatsby' samt hela Hjalmar Söderbergs författarskap har nog befäst min kärlek till riktig litteratur.  

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?

Har inte alls läst mycket i skräckgenren, men det finns väl mycket saker som kan vara "skrämmande", på så sätt att de är hemska eller dylikt. Söderbergs 'Den allvarsamma leken' är ganska skrämmande i all sin realitet över kärlekens öde.

4. Vad använder du som bokmärke?

Jag använder vad som helst. gör även hundöron ganska frekvent både i egna böcker och biblioteksböcker, för att markera fina partier eller dylikt.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
har problem att läsa hemma tyvärr. Så det blir mycket på tunnelbanan etc. läser otroligt mycket när jag är bortrest också.

6. Vad var den första bok du läste?
Jag lärde mig att läsa så tidigt, så det kommer jag inte ihåg. har svaga minnen från första tillfället jag läste, hur jag stakade mig igenom några meningar på egen hand och sedan redovisade för mor som blev mycket entusiastisk, jag har även själva boken i bakhuvudet men kan inte framkalla minnet.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Jag tycker pocket är otroligt skönt och lätt att ha med sig och dessutom har pocketböcker ofta mycket finare omslag, särskilt amerikanska och brittiska pocket. Men självklart har ju inbundet en lite högre status på så sätt att det känns lyxigare och mer beständigt, finns ju väldigt många gamla fina inbundna böcker. Värst av allt är ju kartonnage; detta hemska mellanting mellan smidiga pocket och ordentliga inbundna böcker.

8. Vilken bok läser du nu?
'Hök och Duva' av Gertrud Lilja som i princip är en chic-lit från 1941. Men såklart mycket finare skriven än dagens chic-lit skräp. Den har även en del intressanta händelseförlopp. Hittade den hemma hos min mormor 2 i somras och skulle bara låna den för att pressa sommarens sista blommor i men jag började läsa den och den är väldigt trevlig.

9. Och vilken sida är du på?
sidan 62

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
klottra försöker jag undvika, skulle aldrig få för mig att göra något sådant i en biblioteksbok som tyvärr ganska många BARBARER gör, men i egna pocketböcker kan jag skriva ner saker i brist på annat papper. Är dock inte så smart att göra så om man sedan ska låna ut boken eller dylikt. Läser aldrig bok samtidigt som jag äter, läser tidning då istället.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?

Det påverkar mig OTROLIGT mycket. Finns böcker jag valt att läsa enbart på den grunden. Fina bokomslag fascinerar mig något enormt. Man kan knappt gå in i en bokhandel i England för man blir helt överrumplad av alla överjordiskt vackra omslag, man vill läsa varenda bok. Titeln är ju också väldigt viktig för att väcka uppmärksamhet från början. En av mina senaste favoriter; 'We have always lived in the castle' valde jag pga omslag och titel. Jag läste på baksidan men det spelar nog inte så stor roll vad som hade stått jag hade köpt den ändå.

12. Sidantalet, då?
ja det påverkar på så sätt att jag enbart läser riktigt tjocka böcker om mitt intresse är enormt stort redan från början. Föredrar böcker som är c:a 250-300 sidor.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nejmen gud absolut inte... gjorde det i typ Wahlströms ungdomsböcker som jag slukade när jag var runt 12, men aldrig att jag skulle göra så nu.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Det finns massor jag skulle vilja läsa om men jag vet faktiskt inte om det direkt finns någon som jag faktiskt HAR läst om, tiden saknas lite grann. Jo! Maskrosbollen av Göran Tunström har jag läst om. Och Hjalmar Söderbergs dramatik och även Doktor Glas har jag läst om och om igen.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
oj eh konstig fråga. Har ju fått ett antal papercuts!

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
jag gör mig av med allt som inte känns värt att spara. Man har inte plats och helst vill jag bara ha sådant jag antingen tycker mycket om eller inte läst än i bokhyllan, den representerar ju mig.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
nja det skulle nog vara extrema fall, om det tex bara var ett par sidor kvar eller om det hände något väldigt spännande.

18. Just det, läser du i badrummet?
nej verkligen inte. att läsa och att ta ett varmt bad är två njutningar jag nog gärna håller isär.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Jag skulle inte kalla kaoset för system men jag skriver upp alla böcker som väcker mitt intresse, i min bok där jag skriver allt annat eller i kalendern. Sen har jag iofs. en väldigt välorganiserad läsdagbok där jag noggrant skriver ner allt jag läst.

Kommentarer
Postat av: ziggy

på tal om ingenting, men var kan man få tag på partyhesten nummer ett?

2008-11-22 @ 22:52:22
URL: http://hesslund.blogspot.com
Postat av: rosie

gah! det beror på vem som frågar och varför......?!

2008-11-22 @ 23:08:52
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: ziggy

haha, jag bodde i det lite lagom trasiga tältet bakom er på emmaboda, muddis kompis. sökte på google, så kom din blogg upp! vart på jakt efter den sen emmaboda, den är så bäst

2008-11-23 @ 00:24:56
URL: http://hesslund.blogspot.com
Postat av: ziggy

åh, tack så heeeeemskt mycket!

2008-11-23 @ 15:29:29
URL: http://hesslund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0