Varg

Gick på bio med släktingar idag. Hade inga särskilda önskemål och lät dem bestämma. Blev Varg med Peter Stormare. hade typ ingen aning om vad den skulle handla om eller vad det var för typ av film. Började lite skumt med en väldans massa skoteråkande över vita norrlandsvidder (jag var dock ganska fängslad redan från början), men det tog bara typ 15 min innan man var helt fast i filmen och typ 40 min in sitter man och gråter. OTROLIGT gripande och engagerande film om en renskötare- Klemens, spelad av Peter Stormare och hans brorson Nejla (bra spelad av debutanten Robin Lundberg), som gärna vill arbeta tillsammans med sin farbror och renarna, till sin mors stora förtret. Mitt under kalvningsperioden börjar en varg härja i trakten och Klemens och Nejla ställs inför ett stort problem då det som bekant är förbjudet att döda vargar, men vargen skadar och dödar många av deras renar.

Det känns inte som att filmen tog ställning i debatten om huruvida det ska vara tillåtet att döda varg eller inte, vilket var otroligt bra, den visade verkligen upp båda sidor, men jag tycker det var välkommet att skildra hur komplext problemet är, då det annars brukar vara ganska svart eller vitt. Det var intressant att se en film som skildrar ett leverne så otroligt långt från ens eget- vilket bidrar till ökad förståelse för renskötare som skjuter varg-helt klart.
Filmen innehöll en del otroligt starka scener, men särskilt en, vill inte avslöja vad som händer, men det var en alldeles fantastiskt gripande scen, satt med munnen öppen och tårarna rinnande i flera minuter. Imponerande filmarbete också- fina bilder, bra musik, bra skådespeleri. SE DEN!

såg dessutom trailern för Arn 2, blev lite sur för att de avslöjade så mkt av handlingen, men jag kan säga såhär- jag GRÄT när jag såg trailern, vill inte ens tänka på hur fantastiskt det ska bli att se filmen. augusti liksom... :/ flera månader. Såg också trailer för nya filmen med Gustaf Skarsgård och Torkel Petterson som spelar ett homosexuellt par. Minns inte vad den hette... kan ju bli TOTALT fiasko, men allt som innehåller Gustaf är ju åtminstonde värt några ören. ÅH jag älskar svensk film, fattar inte vad alla gnäller om! :(

image446

Kommentarer
Postat av: S

Åh, så den var bra? Borde se den, inspelad i valsjöbyn. Världens vackraste plats.

Lite onödig info.

2008-04-20 @ 22:22:14
Postat av: Rosie

det visste jag faktiskt, för mina släktingar hade varit där. kan mkt väl tänka mig att det är den vackrast platsen ever, vill åka dit typ nu med detsamma :D

2008-04-21 @ 00:13:59
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0