Onödiga remakes- VIK HÄDAN!

ÅÅÅÅKEJ! Nu är det hög tid för mig att här i bloggen vika ett inlägg till vad jag vill kalla ett av vår tids största idiotier: DESSA STÄNDIGA JÄVLA REMAKES av filmer!!! Det är en sak att göra en remake av en 50 år gammal film som idag kan göras till något helt nytt och annorlunda (Tex Ocean's eleven, remake av Storslam i Las Vegas, tekniken kanske inte riiiiktigt var lika cool back in the days på Sinatras tid, så detta är en accepterad remake enl. mig+ mer än så eftersom filmen är underbar :) ), det är en sak att göra en remake av en film som är/anses vara dålig, men med en story etc som har potential. Detta är okej, intressant, roligt och kanske i viss mån oundvikligt, då det kan vara svårt att komma på massor med helt nya storys, då det finns ganska många filmer redan, och film har på ett sätt helt andra begränsningar än vad litteratur har (därför den har klarat sig i några tusen år, lär iofs finnas en hel del förtäcka remakes där också men men :P).

MEN NU MINA VÄNNER!!! Nu har jag stött på en remake som väcker irritation och ett gigantiskt frågetecken uppenbarar sig framför mina ögon. För att citera Samantha i Sex and the City: (iofs när hon fått reda på att en bekant inte har sex, men det passar här också) "Why?! And more importantly... WWWHHHYYY?!?!"
ok.. here it comes:
Den österrikiske regissören Michael Haneke gjorde 1997 en jäkligt grym film som heter Funny Games.
http://www.imdb.com/title/tt0119167/  Nu har han tydligen bestämt sig för att den filmen, med österrikiska skådespelare den duger inte! Så han har 10 år senare, 2007 gjort en remake på sin egen film med amerikanska skådespelare! Jag har sett trailern.. och kan säga såhär: DEN VERKAR TAMEJFAN VARA EXAKT LIKADAN, BILDRUTA FÖR BILDRUTA, REPLIK FÖR REPLIK! Om inte trailern är en stor jävla scam så är detta tamejfan en enorm skandal (om man får använda sig av lite kvällspress-snack :P)!!!

VARFÖR?! :( Kan alla ni filmskapare sluta göra remakes på filmer som inte behöver en remake?! En remake, en makeover gör man på något/någon som är ful, rutten, gammal, i behov av att fräschas upp. Inte på någon som är fin som den är, med sin egen stil, med sin egen charm, som står på egna ben. Martin Scorsese.. en av 70-talets (och framåt) största regissörer, nyskapande, storslagen, går och gör en remake på en film som redan är bra?! (Infernal Affairs som blir till Departed) Det känns som ett hån mot filmskapande på något sätt.. :( Infernal Affairs utspelar sig i Hong Kong, men det funkar tydligen inte för en amerikansk publik då..?! För film handlar ju inte alls om att vidga sina vyer, se saker man inte sett, försöka förstå omvärlden bättre?!

Jag blir så ledsen. Jag tar åt mig på riktigt. Går och lägger mig nu. Jävla Haneke! :(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0