come back with your shield. or on it.

Såg 300 för andra gången den här veckan. Inte riktigt lika nice och se den hemma hos mig som hemma hos Chrippa med asschysst ljud och stor TV. så jag tänker tvinga honom att se den igen. Om några månader, om det går...

Grejen med 300 är att jag älskar den. Grejen med 300 är att den filmen är mitt hjärtas efterlängtade film. När jag först såg trailern till den tidigt förra våren så tänkte jag: men vänta nu.. DETTA är ju filmen jag har väntat på. Filmen jag har längtat och trängtat efter så långt jag kan minnas. Jag tycker om Gladiator, jag tycker om Troja, jag tycker om de flesta filmer som handlar om antikens Rom eller Grekland. Men det har aldrig varit riktigt så som jag velat. Förrän nu. 300 är nästintill perfekt. Estetiken får mitt hjärta att gå sönder. Det är perfektionen i nästan varje bildruta, avvägningen mellan scenerna, perfekt längd, dynamiken... Det ENDA jag har att klaga på är Lena Headey som spelar Queen Gorgo. Jag gillar henne bara inte. Jag tycker att hon är ful, dålig skådis och töntig (förutom när hon leverar en av de finaste replikerna i filmen: SPARTAN! come back with your shield. or on it.) Men jag hade verkligen blivit 100 procent nöjd om ngn annan spelat hennes roll, förslagsvis kvinnan som spelar Leonidas mor, som enbart skymtar förbi i början, hon är otroligt vacker och ser ut att ha rätta karisman för att porträttera Queen Gorgo. Lena Headey är för mkt den här.. sportiga "snygga" tjejen i klassen som egentligen inte alls är snygg. Lite äcklig liksom. Nej.. skulle ha varit en vackrare, riktig kvinna. Men annars. Herregud.300. Jag kan inte ens sätta ord på det. Jag bara vet att för mig är den filmen nästan perfekt. Jag har drömt om den innan den ens fanns, och nu när den finns drömmer jag om den ännu mer. LOVE IT. på riktigt.

"Remember us." As simple an order as a king can give. For he did not wish tribute, nor song, or monuments or poems of war and valor. His wish was simple. "Remember us," he said to me. That was his hope, should any free soul come across that place, in all the countless centuries yet to be. May all our voices whisper to you from the ageless stones, "Go tell the Spartans, passerby, that here by Spartan law, we lie."

image395image396image397image398

alla har ju sett den. Hoppas jag. Men trailern. postar den ändå. för jag minns hur det kändes när jag satt och kollade på den gång på gång och blev lika förvånad varje gång över hur perfekt jag hoppades att filmen skulle vara. <3

Kommentarer
Postat av: Alex

Väldigt bra film, det kommer alldeles för få filmer som kombinerar estetik och ett bra budskap. :)
Chrippa vill säkert kolla på den igen snart.

2008-03-23 @ 03:23:56
Postat av: Rosie

det vill han säkert. inte. :( han vill bara kolla på devils recejts, bucket list, och jag vet inte vad :(

2008-03-23 @ 04:16:17
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se
Postat av: Jonas

För lite blod och våld i den filmen.

2008-03-25 @ 00:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0