Control

Ikväll såg jag då äntligen 'Control', Anton Corbijns Ian Curtis-biopic, som jag väntat på så otroligt länge.  Det var osedvanligt jobbigt att se filmen, en tryckande känsla av att det här kommer aldrig gå vägen. En känsla redan från första gången vi får lägga ögonen på Sam Riley som Ian Curtis, då vi förstår... det här kommer gå åt helvete. Filmen handlar ju framförallt om Ian Curtis, men jag tycker nog att den handlar väldigt mycket om hans änka, Deborah Curtis också, och filmen bygger ju till stor del på hennes bok  'Touching from a distance'. Det är en otroligt stilren film, men som på något underligt sätt lyckas skildra hur en 23 år gammal människa faktiskt tar livet av sig, och man förstår.. exakt varför han gör det, trots en sparsmakad dialog och med relativt få olika situationer och scenerier bakom oss. Sam Riley och Samantha Morton är otroligt jävla bra i sina roller som de unga makarna Curtis.Samantha Morton är en personlig favorit, hon har alltid något otroligt hjärtskärande, gripande i sitt framförfande. Det är svart, elakt, avgrundsdjupt, hårt och kallt, och det gör bokstavligen talat ont i hjärtat från filmens första sekund till den sista. En otroligt bra film. Men som jag inte vet om jag vill se om så snart, det vågar jag inte. 

image121 
image122

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0