Ingen lök åt österrikarna!

Jag vill inleda min blogg med en rolig liten anekdot som har fyllt mina dagar den senaste veckan med mycket glädje! Den välkända sången "Små Grodorna" är från början en fransk marsch som Napoleons soldater sjöng där de traskade fram. Direkt översatt heter marschen Löksången (!). Den innehåller textrader som"jag älskar stekt lök", "jag älskar god lök" och den bästa av de alla: "ENDAST stekt lök gör oss till lejon"!!! Slutversen är en smocka åt ärkefienden Österrike "Men ingen lök åt österrikarna, inte en enda lök åt dessa hundar". VAD SÄGER NI OM DET?! Jag blev vild och exalterad vid inhämtandet av denna information! Löksången! Detta läste jag i Johan Tells underbara bok "Lagom" som handlar om svenskhet och vad det är. Underbar bok som jag rekommenderar alla att läsa, särskilt om man har minsta intresse för etnologi och humor.

Jajamensan. då var Bloggen officiellt öppnad. Något jag funderat på väldigt länge och nu gör jag slag i saken. Jag är lite efter alla andra, men så har de alltid varit. Jag fick tex. tamagotchi låååångt efter alla andra i klassen. Något jag kanske kommit över idag, men det tog mig många år att glömma skammen!!!

adieu!

Kommentarer
Postat av: Lennart

Kul om din kommentar till "små groderna".

Själv är jag så " omusikalisk" så jag kan inte ens vissla på en hund (Men det kanske beror på att mina

tänder blev utslagna vid ett tillfälle.)



Refrängen i " Små Groderna" blir ju på franska, "I takt, vi gå, i takt vi gå, i takt, i takt, i takt".



Som sagt,trevligt att läsa din "blogg".



MVH, Lennart



2008-09-02 @ 15:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0