Bobby!

En av de absolut mest gripande, underbara filmerna som gjort på länge är Bobby av Emilio Estevez http://www.imdb.com/title/tt0308055/

Filmen är inte enbart en helt perfekt drama med starka skådespelare utan också ett välgjort tidsdokument, skildring av en era, människorna i den och självklart framförallt en man; Robert Kennedy. Igår såg jag filmen för tredje gången och den håller samma höga klass varje gång. Flera parallella sidohistorier om olika människor den ödesdigra sista dagen i Kennedys liv på Ambassador Hotel. Alla skådespelare är otroligt starka, men personligen tycker jag att Lindsay Lohan, Nick Cannon, Demi Moore (!) och Sharon Stone lyser allra starkast. William H Macy, Anthony Hopkins, Helen Hunt och Martin Sheen levererar också (som vanligt) solida skådespelarprestationer.
Filmens starka behållning är kombinationen av det starkt lysande persongalleriet och sättet han tar upp de olika frågorna som Bobbys politik cirkulerar kring; rassegregation, kriget i Vietnam och allmän otolerans mot våra bröder. Filmen är utan tvekan enbart en lovsång till Bobby, inget kritiskt öga, men det är också en av anledningarna till att den är så bra. Den kompromissar inte med bilden av Bobby som frälsaren för USA, som hade slagit in på en farlig väg. And that's fine with me ;) Det är nästintill omöjligt att hålla tillbaka gåshuden och tårarna när Bobbys tal går hand i hand med fint foto på karaktärer man genuint bryr sig om. En riktigt, riktigt gripande och vacker film!

Det finns mycket mer att säga om filmen och de tankar den väcker iaf hos mig. Men jag tycker alla ska ta och se den istället för att sitta och läsa min lilla blogg! Eller.. läs bloggen också. eh.

image73

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0