Elle s'appelait Sarah

Denna vecka har jag fortsatt att läsa allt jag kommer över av Tatiana de Rosnay och det blev nu dags för hennes bästsäljare Sarahs Nyckel, som även filmatiserats. Jag läste boken på ett par dagar, den var väldigt gripande och lättläst, man ville inte lägga ner boken, men undantag för de scener som var så hemska att jag var tvungen att lägga bort boken ett tag. Jag såg filmen inatt, trots att jag var väldigt trött, men eftersom jag nyss läst ut boken kände jag saknad efter karaktärerna och ville gärna se mer. Filmen var tyvärr lite av en besvikelse, vissa scener var helt underbara att få se så levande och på riktigt, medans vissa karaktärer och händelser var väldigt slätstrukna och inte alls så dramatiska som i boken, jag tror att jag kunde uppskatta filmen just eftersom jag hade boken i så färskt minne och kunde läsa in allt som saknades mellan raderna, vilket var mycket.

Jag kan dock ändå rekommendera både boken och filmen, helst i kombination med varandra. En kort och förhoppningsvis spoilerfri summering av handlingen: Sarahs nyckel utspelar sig i två parallella plan; Paris i nutid och Paris sommaren 1942. Vi får följa medelålders journalisten Julia Jarmond som får i uppdrag att skriva en artikel om den mycket dolda och i Frankrike skamliga händelsen då tusentals franska judar samlades ihop av fransk polis och tvingades vänta i flera dagar under omänskliga förhållanden för att sedan deporteras vidare till koncentrationsläger. Julia, som är amerikansk men som bott i Paris i 20 år med sin franska man och snart tonåriga dotter, blir mycket intresserad av händelserna och ännu mer när en hemsk familjehemlighet avslöjar sig och det visar sig att Julias familj har mycket mer med händelserna att göra än vad hon tror. Vi följer även karaktären Sarah, en ung judisk flicka och hennes kamp för att rädda sin lillebror. Mycket bra historielektion, mycket gripande, vackert och groteskt på samma gång; en riktig höjdare!



http://www.imdb.com/title/tt1668200/

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0719524520



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0