Världens Konflikter

Har ni sett tv-programmet Världens Konflikter? Det är typ.. jävligt deprimerande för varje avsnitt handlar om ett särskilt land eller en särskild konflikt och så går de lite snabbt igenom historier från de senaste hundra åren (oftast) och.. det finns så himla många länder som varit med om så jävla jobbiga grejer och nästan alltid är det USA eller Europa som har lagt sig i och fuckat upp länder i Asien, Sydamerika och Afrika. Och jag vet att det här blir jävligt obvious och jag menar inte att det här är några revolutionerande tankar men FY FAN vad vidrigt det är hur orättvis världen är. Jag hatar egentligen ordet orättvisa för det överanvänds något FRUKTANSVÄRT i vårat samhälle, jag är allergisk mot det ordet egentligen för när man försöker dissekera vad orättvisa egentligen betyder så är det ju faktiskt mer passande att använda ordet när man pratar om snedfördelningen av både resurser och makt mellan framförallt vita människor och resten av världen men också mellan fattiga och rika. I varje avsnitt så är de också hemma hos en person som växt upp i det aktuella landet och varje gång så tänker jag på hur otroligt VIDRIGT, ÄCKLIGT OCH ONDSINT det är att det finns människor tex här i Sverige som är emot invandring, som ser ner på människor från andra delar av världen och tycker att de är mindre värda när nästan alla de här människorna är födda och har växt upp och levt under hemska omständigheter och jag beundrar deras styrka och mod när de vågat fly och försöka göra ett bättre liv istället för att bara acceptera sin lott i livet. De här människorna har varit med om saker som vi knappt ens kan föreställa oss och så har personer här mage att kritisera dem och se ner på dem. Vart någonstans i världen man föds är bara en jävla slump och det hade lika gärna kunnat vara en av "oss" som föddes där. Världen är allas.

Man blir så himla ledsen. När man tänker på allt. Tänker på hur mycket hat som bara cirkulerar omkring över jorden och man blir ledsen för att allt i livet är så svårt. Även om man har tak över huvudet och mat på bordet, för vad spelar det för roll när det regnar in i ens själ (som poeten Kalle Haglund skrivit <3) men jag blir fortfarande besviken på mig själv när jag inte kan vara lycklig och tacksam när jag haft sån otrolig tur som inte föddes på haiti, i palestina eller i zimbabwe (eller på någon av de alla andra platserna där folk har blivit förtryckta och spottade på av översittare hela sitt liv.)

jag vet inte ens varför jag ville skriva det här. men jag var tvungen.

Kommentarer
Postat av: Alex

Du är härmed nominerad till årets pk-award för din radikala och subversiva samhällskritiska text. Fight the power! :)

2010-05-04 @ 14:04:53
Postat av: Sara

Jag fattar inte vad som ska vara problemet med att vara pk!? För en massa flashbacksexister och youtuberasister (nu menar jag inte att alex är det!) är det verkligen det ultimata skällsordet, men det finns ju kanske en anledning till att vissa saker är politiskt korrekta och andra inte. Att bara säga att nåt är pk och på det sättet avfärda hela resonemanget är så himla konstigt. Ok. Nu svävade jag iväg lite. Men Rosie, jag håller med om det du skriver.

2010-05-06 @ 18:45:48
URL: http://saraanneelisabeth.blogspot.com
Postat av: Alex

Det underhållande med pk är inte huvudsakligen åsikterna i sig själva utan att dessa slipper

undan kraven på logik och koherens som vanligtvis krävs i övrig argumentation.



Här är utmärkt exempel från texten ovanför: "Vart någonstans i världen man föds är bara

en jävla slump och det hade lika gärna kunnat vara en av oss som föddes där."



Vad ska det här påståendet egentligen betyda? Det är bara tom retorik helt utan substans även

om det låter fint. På vilket sätt är vart en specifik person föds bara en slump?

Jag tycker det är ganska bundet i tid och rum dels av när ens föräldrar har sex och var de befinner

sig nio månader senare? Påståendet att någon av "oss" lika gärna kunde ha fötts av en slump på någon annan plats på jorden är alltså ganska orimligt om man inte föreställer sig någon sorts autonom själ som föregår ens fysiska existens och sen slumpas ut till valfri kropp. Vi är vilka vi är på grund av arv och miljö inte på grund av "en jävla slump".



Nu vill jag iofs inte framstå som alltför kritisk, det är mycket uppskattat med ett inlägg som varken

handlar om vampyrer eller någon tv-serie jag inte har sett. Det är roligare att kommentera då :)



2010-05-06 @ 21:05:32
Postat av: rosie

1. jag tycker det är onödigt att på ett sarkastiskt sätt påpeka hur pk och icke subersiv min text är när jag påpekat i texten att det inte var syftet med att skriva den och att jag är medveten om detta.



2. du utgår ifrån att min världsbild ser likadan ut som din och du verkar (rätta mig om jag har fel) utgå ifrån att det finns ngt som är en "rätt" och sanningsenlig världsbild. För jag tror nämligen på ngt som liknar den "autonoma" själ som du pratar om. Någonstans ifrån kommer vi. Och jag vill inte leva i en värld där vi uppstår bara på en ren whim av naturen. Jag tror att alla våra själar kommer någonstans ifrån och när mina föräldrar låg med varandra och jag mot naturens alla odds (såg en dokumentär om hur OMÖJLIGT det egentligen är att bli till) blev till så blev jag en person, jag fick en själ och den själen måste kommit någonstans ifrån. och min själ och min kropp i kombination bildar MIG men jag skulle nog påstå att jag tycker att jag består mestadels av min själ. och min själ hade lika gärna kunnat hamna hos ngn i afrika och "jag" (jävligt abstrakt) hade varit en helt annan person. så när jag säger en av oss.. så menar jag en av oss som jag föreställer mig är kärnan i en person dvs den personens själ. och SJÄLVKLART hade min själ varit helt annorlunda om jag hade fötts i en helt annan miljö och växt upp på ett helt annat sätt. men det är just det som är min poäng.. hela livet är bara ett enda stort lotteri. och att bete sig illa mot sina medmänniskor bara för att deras själar råkat dra nitlotter tycker jag är förkastligt :(

2010-05-06 @ 23:39:17
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: Alex

Jag skrev in en liten brasklapp om en autonom själ

eftersom jag hade för mig att du hade någon liknande

åsikt ;)



Det kan vara intressant i sammanhanget att traditionell kristen teologi lär ut att kroppen och själen skapas samtidigt och att de inte utgör en individ fristående av varandra.

Själen är alltså bunden till en specifik kropp vilket även påvisas av den teologiska föreställningen om kroppens återuppståndelse i den yttersta tiden.

2010-05-07 @ 04:01:47
Postat av: rosie

men jag kanske inte tror på traditionell kristen teologi ;)



poängen i mitt inlägg är fortfarande att ingen av oss har gjort ngt för att förtjäna att bli födda i sverige, det var bara tur eller slump (på vilket sätt man än tror att det gick till) och därför tycker jag det är hemskt att vissa verkar tycka att de har mer rätt att få ha det bra här fastän de kanske aldrig gjort minsta lilla eller stått ut med hårda prövningar som många som flytt från krigsdrabbade länder eller svår fattigdom har. och det är i mina ögon helt sjukt.

2010-05-07 @ 12:43:57
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: Alex

Om man erkänner privat äganderätt skulle man kunna se det som att invånarna i det här landet har ärvt det från sina föräldrar som i sin tur ärvt det från sina föräldrar och så vidare. Förutom det kan man ju tänka på det juridiska begreppet laga fång genom hävd. Innehar man något tillräckligt länge så blir

det ens lagliga ägodel enligt Svensk rätt. Det är ett möjligt perspektiv bland många andra.



Jag håller med om att det är minst sagt tragiskt att många miljoner lider p.g.a. den amerikanska imperialismen och globaliseringen.

2010-05-07 @ 16:08:10
Postat av: rosie

hmm fortf inte alls poängen med min åsikt i frågan men jag misstänker att den inte riktigt kommer gå fram för vi tänker så olika om det så vi lämnar det där :P

2010-05-08 @ 23:21:26
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: the coon

era fucking wankers, både du och alex är största pk fjollorna någonsin, att ens diskutera en sån här sak är så jävla bögigt.

2010-05-09 @ 02:54:36
Postat av: god

att du dissar alex kommentarer för att han kommenterar ditt bögiga inlägg och skriver vad han känner så dissar du honom för att du tycker han känner fel och sen skriver du vad "du känner" som att det var det enda korrekta man kunde känna efter att ha läst vad du skrivit. inte för att jag läst, kände på mig att det var ett jävla pk bög inlägg.

2010-05-09 @ 02:57:21
Postat av: Alex

Rosanna: Ja, vi kanske inte kommer längre, det var kul att diskutera i alla fall.



Coon: Okej :D

2010-05-09 @ 14:56:56
Postat av: rosie

coon: LOL



god: LOL

2010-05-12 @ 12:56:47
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: chris

Gud och tvättbjörnen måste varit ute och supit ihop :P

2010-05-12 @ 15:10:00
Postat av: Alex

Coon är en tvättbjörn? Jag associerar till den här: http://mondomagazine.net/wp-content/uploads/2008/04/01coonchicken.jpg

2010-05-12 @ 20:40:21
Postat av: rosie

tvättbjörn heter racoon så coon är nog en sån där på bilden iaf ;)

2010-05-13 @ 18:13:40
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: rosie

och Gud suger för han fattar inte att det var Alex som dissade mig för mina åsikter och jag som försvarade mig :( Och att själva grundförutsättningen för att nånsin kunna ha en diskussion är att man med argument försvarar sin egen ståndpunkt. men Gud kanske hellre bara vill vara allsmäktig och kasta blixtar på de som inte tycker lika. hört att gud kan göra sånt. sen har jag hört att gud gillar judarna mest av alla. men det vet jag inte om jag tror på.

2010-05-13 @ 18:15:17
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: Alex

Isa: Aha jag är inte så bra på att komma på såna där kluriga samband :D



Rosanna: Dissa inte det utvalda folket det är jätte jätte synd om dom. De ha till och med tvingats bygga en mur med taggtråd runt palestinierna för att skydda sig själva.

2010-05-13 @ 20:06:39
Postat av: rosie

haha det var jag som skrev båda de där inläggen råkade skriva med isas uppgifter så jag raderade den lol :P

2010-05-13 @ 23:21:27
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: rosie

mmmm jag vet alex :( kan vi inte ha nån typ.. tyst minut varje dag för att det är så synd om dem? :( Känns som man vill stödja på nåt sätt

2010-05-13 @ 23:26:29
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: Alex

Hehe jag är principiellt emot såna där saker som tyst minut och stödgrupper på facebook eftersom att det inte gör någon som helst nytta för dom man anordnar det för. Det är bara ett sätt att döva samvetet och låtsas att man gör något, alternativt ett sätt att imponera på andra med liknande värderingar. Hela idén att en individ kan påverka ett globalt problem är en myt för att få folk att känna att dom har inflytande och kan påverka utvecklingen med sina små projekt. Ingen gillar att känna sig maktlös.

2010-05-14 @ 01:25:23
Postat av: Alex

Jag har iofs en Israel tröja du kan få elda upp om det får dig att känna dig gladare :)

2010-05-14 @ 01:27:25
Postat av: rosie

hhaha där håller jag helt med dig alex.



och hahaha jag tar gärna din israel tröja (VARFÖR har du en sån?!) och eldar upp den. skulle kännas skönt. vodoo kanske funkar. hoppas kan man alltid.

2010-05-14 @ 14:57:43
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag var fett full någon gång och tyckte det var kul idé att dra en beställning från Israel military products. Har bara använt en gång och första jag gjorde var att spilla suntory whisky på den :P

2010-05-14 @ 21:45:21
Postat av: Alex

Någon gång när jag var fett full tyckte jag det var kul idé att beställa den från Israel military products. Har bara använt en gång och då råkade jag hälla suntory whiskey på den på en gång.

2010-05-14 @ 22:24:04
Postat av: rosie

HAHAHAHA alex det är sjukt. men roligt.

2010-05-15 @ 18:48:56
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0