when they're ringing your curtain down- demand to be buried like eva peron

jag har alltid haft en passion för musikaler. i högstadiet var Tim Rice och Andrew Lloyd Webber husgudarna och jag brukade gå hem från skolan och lyssna på en best of-skiva jag hade med ganska taskiga versioner av deras låtar, mest från Joseph.. och Cats. I dagsläget tycker jag att Cats är ganska halvrisig men då var den det bästa jag visste. Men så satt jag hemma hos mormor och hittade en LP med originalinspelningen av Evita, som kom innan musikalen ens hade satts upp, dvs för jävligt länge sen, och mindes att jag sett filmen med Madonna och tyckt att den var bra, så jag lyssnade på lp:n massor med gånger och såg om filmen. Och båda delarna gör jag om med jämna mellanrum och inser att jag tycker Evita är en av de absolut bästa musikalerna som någonsin skrivits. Hade jag varit sångkunnig så hade min högsta dröm lätt varit att spela Evita på scen (eller i en film för den delen) Filmversionen med Madonna är riktigt bra faktiskt, trots att de inte pratar ett ord i hela filmen, brukar tycka det är irriterande men det fungerar förvånansvärt bra i den och säga vad man vill om Madonna (she's cuckooooo) men hon är verkligen helt perfekt att spela Evita!

snabbversion för er som inte sett den:
Eva Duarte är en fattig lantlolla som vill bli berömd och rik, hon är en produkt av en utomäktenskaplig förbindelse och hon och hennes syskon får inte närvara på sin fars begravning då den är reserverad för hans riktiga familj. hon är väldans bestämd av sig så hon drar vid tidig ålder in mot stan för att bli känd på nåt sätt och på vägen dit träffar hon en musiker som hon halvt om halvt tvingar sig på och han får lov att ta med henne till buenos aires, där han till slut lämnar henne och hon får fäkta för sig själv och till slut träffar hon Juan Peron, en överste som aspirerar på att bli argentinas president. och de gifter sig och eva blir en viktig del av hans kampanj, kvinna av folket som hon är. Eva blir älskad av folket för sin skönhet och godhet men ju längre tiden går desto mer börjar en del människor tvivla på om hon är den frälsaren hon utmålats att vara. Antonio Banderas spelar en karaktär som ska föreställa Che Guevara som då och då kommer in och är lite bitter och sur mot Evita och ifrågasätter hennes trovärdighet osv. sen blir hon sjuk och dör. lite spoiler men samtidigt är det ganska känt. och det är inte det som är poängen. se den för typ alla låtar är jättebra och filmen är intressant. och original-inspelningen ska ni egentligen höra. den är värd. den som vill får låna min lp-skiva ^^





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0