inspiration

jag har vissa krävande läsare som vill ha en viss kvalité (även kvantitet) här på bloggen, så jag försöker väl gå de till mötes helt enkelt.

här kommer då lite bokinspiration i form av quotes från utomordentliga böcker jag har läst!


Det är 1988 och har precis börjat snöa- Sigge Eklund.
"Jag hör min farmor Anna läsa en serietidning för mig på ett av banden. Vart tog de bilderna vägen? När min gode vän Musse Pigg red ut i öknen så var det en öken som inte hade någonting att göra med det jag senare insåg var öken: smuts, hetta, vattenbrist. /.../ Som vuxen finns alltid någonting emellan; allting är dolt bakom någonting annat. Den bästa filmen är ett löfte om en annan film som inte finns. Den bästa romanen är bara nästan perfekt."

För att lämna röstmeddelande tryck stjärna- Bodil Malmsten.
"Allting är så tydligt kvällen innan du ska åka bort. Synligt och kännbart. Ordlöst. Som inför en stor högtid. Förhöjt. Kvällen innan du ska åka bort regnar det ofta mycket starkt på takfönstren som tusentals mjuka små trummor, skyddande, tryggt."

De Skamlösa-Sisela Lindblom.
"När man är ung vet man inte vilka händelser som kommer bli betydelsefulla i livet och när man blir äldre kan man med mycket möda försöka låta bli att inse det, då också."

"Nu, efter midnatt, som bakvända askungar träder vi fram"

Claires Leende- Eva Ström.
"Till skillnad från det vanliga livet finns en handling i filmer, en handling som är möjlig att återge om man har det minsta sinne för kronologi. Den samtidighet som är så plågsam i verkligheten finns inte här, ingenting kan äga rum samtidigt, det där stora komplicerade och oöverskådliga nätet av händelser, ett nät som inte alls är sammankopplat utan kanske mer påminner om enstaka sjungande stoder, en sorts pelare som står och sjunger var för sig, det finns inte i filmer. Den där ensamheten som finns i verkligheten ser man i filmerna inte mycket av, den är alltid befolkad av ting, det där att tingen mister sin handfasthet är ju i själva verket mycket svårt att filma, och få om ens någon har intresserat sig för detta fenomen. En film måste inrymma något påtagligt, ett sceneri. Men innehåller inte också verkligheten ett sceneri? Jovisst. men ett sceneri som kan ge vika, det som hade hänt Claire och som plågade henne så mycket. Skulle det verkligen ha hjälpt om hon varit någon annan?"

Martin Bircks Ungdom- Hjalmar Söderberg.
" Och om han vände blicken till sitt eget liv, sådant han levde det från dag till dag, kunde han inte undgå att finna, att det i sig självt var eländigt och tomt och att dess enda värde låg i det ovissa hoppet, att det inte alltid skulle förbliva sådant. Men vad han hoppades var inte att uppnå något som man kunde närma sig steg för steg, med arbete och tålamod och hundra små försakelser- välstånd och anseende och liknande, som andra hade uppnåt före honom- det som han hoppades och väntade på var något obestämt och osägbart; en soluppgång, en islossning, ett uppvaknande ur en pinsam och meningslös dröm."

Extremt Högt, Otroligt Nära- Jonathan Safran Foer.
", hon skyndade iväg, hennes kjol fladdrade i luften när hon sprang, ibland kan jag höra benen i mitt skelett knarra under tyngden från alla liv jag inte lever."

"Låt mig få se dig gråta, sa jag. Jag tyckte inte det var något han var skyldig mig. Och det kändes inte som något jag var skyldig honom. Det var något vi var skyldiga varandra, vilket är något annat."

Mrs Dalloway- Virginia Woolf.

"Bara sekundsnabbt, men det räckte. Det var en plötslig uppenbarelse, en blodvåg - som en rodnad som man försöker undertrycka - men när den oemotståndlig vällde fram gav man vika för den och skyndade till den yttersta kanten och stod där skälvande och kände hur världen kom allt närmare, dräktig med något oerhört avslöjande, någon påtryckande extas, som sprängde den tunna hinnan och sipprade och strömmade fram över sprickor och sår och gav underbar lindring. Hon hade sett något som illustrerade det ögonblicket: en tändsticka brinnande i en krokusblomma, en inre mening som strävade efter uttryck. Men det nära drog sig undan. Det hårda mjuknade. Det var över - ögonblicket."


och den finaste av de alla från världens bästa bok som alla bör läsa- The Great Gatsby-Scott Fitzgerald:
"Och medan jag satt där och grubblade över gamla, svunna tider, tänkte jag på Gatsbys häpnad när han första gången fick syn på det gröna ljuset längst ute på Daisys brygga. Han hade gått en lång väg för att komma till denna blånande skogsglänta, och hans dröm måste ha tyckts honom så nära sitt förverkligande att han bara behövde sträcka ut handen och gripa den. Han förstod inte att drömmen redan låg bakom honom, någonstans borta i det väldiga dunkel bortom staden, där den stora republikens slätter breder ut sig i natten.
Gatsby trodde på det gröna ljuset, trodde på den strålande framtid som år efter år drar sig allt längre ifrån oss. Den flyr från oss, men det spelar ingen roll- imorgon kommer vi springa fortare, sträcka er vi springa fortare, sträcka
armarna ännu längre... och en vacker dag...
Så strävar vi fram som båtar mot strömmen, ständigt drivna tillbaka mot det förgångna"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0