Amanita Phalloides

har nyligen läst ut en sådan där bok, en sådan där bok som liksom blir mer för en än bara en bok man läst. Jag älskade den här boken, den seglade upp på min topplista direkt. Den heter We have always lived in the castle och är skriven av Shirley Jackson (en framtida favoritförfattare anar jag). Boken handlar om Constance och Merricat, två systrar som bor med sin sjukliga farbror i ett stort och fint hus i utkanten av byn. Byborna hatar och föraktar dem och Merricat är den enda i familjen som vågar eller kan gå in till byn och köpa matvaror, men varje gång hon går in till byn får hon glåpord, ramsor och hatiska blickar kastade efter sig.

sen berättar jag inte mer

Men det finns en kolsvart katt som heter Jonas
och några som har dött
och Merricat vill alltid åka till månen
och de har en sockerskål som betyder något
och huset ska städas
och sen kommer HAN och vill förstöra allt

ni måste läsa den för den är helt jävla fantastisk. Den finns i en uuuurtjusig utgåva på Pocketshop (det var i princip därför jag köpte den från början)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0