Hata Göteborg!

Detta inlägg ska bara så ni vet inte handla om hur mkt jag hatar staden Göteborg, vilket jag iofs inte ens gör eftersom jag aldrig varit där.. Men jag har dock lite svårt för det tungomål invånarna i den staden talar. Kan bero på att jag alltför många gånger blivit utsatt för deras bräkande. Men iaf, så var det ju INTE det detta skulle handla om!! Igår såg jag FILMEN Hata Göteborg och den var riktigt jävla bra! En riktigt bra skildring av manlighet och makt. Riktigt rolig på sina ställen och väldigt gripande och engagerande. Rekommenderas starkt!!

image2

Många recensenter har dragit paralleller till en av mina absoluta favoritfilmer Farväl Falkenberg. Det har jag lite svårt att skriva under på. Det enda filmerna har gemensamt är att de utspelar sig på sommaren, handlar mestadels om män och att de är gjorda utanför "systemet". Båda filmerna andas framtid och inger hopp till de som vill göra sina filmer på sitt sätt, utan SFI osv. Förändringens vindar blåser i filmsverige. Låter lite töntigt och.. klichéartat, men jag tror faktiskt att de här två filmerna har haft en enorm inverkan och vi kommer få se mer! Men där Farväl Falkenberg är poetisk, svävande och hjärtskärande är Hata Göteborg arg, upprorisk och en bra skildring av ett killgäng och de strukturer som kan råda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0